- Namn: Gyeondyo-bar (견뎌바)
- Ursprung: Sydkorea
- Tillverkare: E-Mart Co Ltd (del av Koreanska Shinsegae)
- Typ: Isglass
- Smak: Grapefrukt
- Alkoholhalt: -
Vid en första anblick ser Gyeondyo-bar ut som en vanlig isglass, men läser man på förpackningen så visar det sig att den besitter magiska krafter.
Tillverkaren hävdar nämligen att den inte bara kan hjälpa mot, utan faktiskt även BOTA bakfylla!
I Syrkorea tar man bakfylla seriöst.
Sydkoreanerna konsumerar lite överraskande MEST starksprit/person av alla i hela världen.
Exempelvis dubbelt så mycket som Ryssar (om man får vara lite fördomsfull), och i total alkoholkonsumtion ligger man långt före övriga Ostasien med 12,3 liter/person och år. (Som måttstock så dricker vi i Sverige ca: 9,3 liter/person och år).
Namnet Gyeondyo-bar är en ordlek, då det dels syftar på engelska "bar" (som i Snicker's bar) men samtidigt betyder något i stil med "håll ut".
Den säljs endast i tillverkarens egna kedja av Convenience stores - With me, som med endast 0,5% av den Sydkoreanska marknaden gör glassen lite svårtillgänglig.
Gyeondyo-bar har två lager glass, och det yttersta rosaröda lagret smakar grapefruit.
Det är både gott och uppfriskande, men skiljer sig inte speciellt från vanliga isglassar.
De innersta lagret är ljust colabrunt och smaken påminner om cola, men samtidig om naturmedicin.
Men hur konstigt det än låter, inte alls på ett äckligt sätt.
Efter lite research visar det sig att det inre lagret innehåller fruktjuice från det Japanska russinträdet, vars läkande kraft mot fylla (inte bakfylla) faktiskt bevisats med viss framgång i försök på råttor.
Det som gör att recensionen fallerar lite är att jag inte testade glassen i samband med någon bakfylla (jag försökte, men misslyckades).
Därför blir det svårt att betygsätta glassens påstådda krafter.
Betyget baseras huvudsakligen på den unika(?) idén, och inte på den goda men alldagliga smaken.
BETYG
Förpackning: 3/5
Smak: 4/5
Totalt: 4/5
Förpackningen till Gyeondyo-bar. Notera texten "Healing a hangover".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar