- Namn: Yinlu Peanut Milk (银鹭花生牛奶)
- Ursprung: Kina
- Tillverkare: Yinlu Foods Group (uppköpt av Schweiziska Nestlé)
- Typ: Jordnötsmjölk
- Smak: Jordnöt
- Alkoholhalt: -
Det finns en myt som säger att Kineser tycker västerlänningar luktar sur mjölk, eftersom de själva konsumerar så lite mejeriprodukter.
Det ligger antagligen inte så mycket sanning i det, men vad som är sant är att de i Kina konsumerar minst mängd mjölk/person i hela världen, och att över 90% av alla Kineser är laktosintoleranta (mot Sveriges 4%).
I Kina (och övriga Ostasien) är det extremt ovanligt att dricka mjölk som måltidsdryck, speciellt bland vuxna.
Den kan till och med anses som äckligt beteende.
Så för de dryga 130.000.000 Kineser som inte är laktosintoleranta finns det istället ett någorlunda stort urval av smaksatt mjölk.
De säljs främst som naturliga proteindrycker, men efterfrågan är fortfarande liten jämfört med den omåttligt populära och laktosfria sojamjölken.
Direkt vid första klunken är smaken av jordnöt påtaglig, och den påminner om osötat jordnötssmör.
Det låter kanske gott? Men mitt största problemet med Yinlu Peanut Drink är att den är alldeles för vattnig.
Lättmjölk framstår som grädde i jämförelse.
Det beror på att den "gräddiga" konsistensen i vanlig mjölk anses äcklig bland många Kineser, och det är en stor orsak till att de flesta Kineser ser mjölk som en matlagningsingrediens och inte en dryck.
Vad som annars utmärker den på alla sätt mediokra Yinlu Peanut Drink är att burken väger mer än dubbelt så mycket som en vanlig läskburk.
Aluminiumen är så tjock att jag inte klarade att knyckla ihop den med ena handen.
BETYG
Förpackning: 1/5
Smak: 2/5
Totalt: 2/5
Kinesisk reklamfilm för Yinlu Peanut Milk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar