torsdag 9 juni 2016

Strong Zero -196℃ Double Grapefruit (-196°C ストロングゼロ ダブルグレープフルーツ)



  • Namn: Strong Zero -196℃ Double Grapefruit (-196°C ストロングゼロ ダブルグレープフルーツ)
  • Ursprung: Osaka, Japan 
  • Tillverkare: Suntory Holdings Limited
  • Typ: Chūhai
  • Smak: Grapefrukt
  • Alkoholhalt: 9%

Drycken som hade kunnat tillägnas en egen blogg! Eller åtminstone en bloggpost per smak.
Den här posten utgår dock från Strong Zero Double Grapefruit.

Namnet Strong Zero är en kombination, där Strong står för hög alkoholprocent och Zero står för zero sugar. Tidigare var alkoholprocenten 8%, medan senare lanserade produker har legat på 9%.

Med 170 kilokalorier per burk, lanserades Strong Zero under 2000-talet som ett hälsosammare alternativ till öl.
I Japan är användande av stereotypa könsroller inte speciellt kontroversiellt, och Suntory sticker inte under stol med att Strong Zeros främsta målgrupp är unga kvinnor.

Strong Zero tillhör kategorin Chūhai, en förkortning av "Shōchū highball” (som också givit namn åt min blogg). Shōchū är en japansk vodkaliknande spritsort och highball är ett stort drinkglas.

Skall man vara petnoga är Strong Zero dock ingen "äkta" chūhai eftersom spriten den blandas med inte är shōchū, utan vanlig vodka.

Att det japanska skattesystemet beskattar öl utifrån hur mycket malt de innehåller, är ytterligare en anledning till den enorma mängd chūhai som finns i Japan.

Det har också resulterat i Japans motsvarighet till malt liqour, ölklonen happoshu (som kommer dyka upp på bloggen i framtiden).
"-196℃" i namnet och på burken, har inget med temperaturen på drycken att göra. 
Enligt Suntory själva smaksätts Strong Zero med färsk frukt de först fryst ner till -196℃, och sedan pulviriserat.

Det är för mig en gåta hur en 9 procentig dryck kan smaka så lite sprit. För trots den höga alkoholhalten är smaken mild, och väl kyld kan den nästan förväxlas med lätt kolsyrad läsk.

Strong Zero Double Grapefruit är frisk i smaken, och en favorit tillsammans med smakerna vindruva och japanskt plommon (ume). 
Kombinationen alkoholhalt, pris, engelskt namn, tillgänglighet och snabb fylla har gjort den omåttligt populär bland expats i Japan. Ytterligare tillgängliga smaker är bla.a. citron, äpple, lime, och apelsin. 

En väldigt stereotypt japansk reklamfilm för Strong Zero går att se här.



BETYG
Förpackning: 4/5
Smak: 4/5
Totalt: 5/5

Strong Zero Double Grapefruit och den nästan lika friska Strong Zero Double Lemon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar